در هوای گرم نیاز افراد به کالری کمتر و در مقابل به آب، املاح و ویتامین‌ها بیشتر می‌شود. اگر آب و املاح از دست رفته بر اثر تعریق جبران نشود، فرد دچار ضعف، سستی، بی‌حالی می‌شود. همچنین شاهد کاهش آستانه تحمل و توجه می‌شویم. بنابراین اینکه از چه مواد غذایی در این فصل استفاده می‌کنیم بسیار مهم است.

تغذیه در تابستان

همشهری - سعیده مرادی: مریم پورکهن، متخصص علوم تغذیه درباره بایدها و نبایدهای مصرف انواع خوراکی در فصل گرما می‌گوید.

مصرف میوه‌های فصل افزایش یابد

میوه و سبزی‌های تازه فصل تابستان غنی از آب، املاح، ویتامین‌ها و فیبر هستند و مصرف آنها باید دربرنامه غذایی روزانه گنجانده شود. میوه‌ها و مرکبات ترش و شیرین مانند زرشک و آب زرشک، شاه‌توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه‌سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ‌فروت که همگی در تامین آب بدن نقش بسزایی دارند. در کنار مصرف میوه‌ها، مصرف انواع پروتئین گیاهی مانند دانه‌ها، مغزها، حبوبات و آجیل‌ها البته به اندازه محدود نیز باعث افزایش توان جسمی افراد می‌شود. در فصل تابستان مصرف غذاهای فرآوری شده که نمک پنهان دارند باید به حداقل برسد. همچنین مصرف تنقلاتی مانند چیپس باید محدود شود. در هوای گرم نباید در مصرف شیرینی، شکلات زیاده‌روی کرد.

در گرما باید از غذاهای چرب پرهیز کرد

با گرم شدن هوا به تدریج نیاز بدن به کالری کم می‌شود و باید از مصرف غذاهای با چربی و انرژی بالا پرهیز کرد.

-باید غذاهایی مانند فسنجان، گردو و کنجد در این فصل کمتر مصرف شود.

- در تابستان باید از مصرف افراطی گوشت قرمز به دلیل داشتن انرژی، کلسترول و چربی زیاد پرهیز کرد.

- گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین نیز با حداکثر تنوع و حداقل مقدار مصرف شوند.

-در این فصل استفاده از پروتئین‌های حیوانی کم چرب مثل تخم مرغ و لبنیات باید افزایش یابد.

-باید از غذاهایی نظیر آب دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده کرد.

-همچنین مصرف سالادها مثل کاهو و خیار در کنار غذا بسیار مفید است.

چرا میوه در تابستان اولویت باشد؟

مزایا و فواید میوه‌ در رژیم غذایی

میوه‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی هستند که سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن هستند. از جمله فواید میوه‌ها در رژیم غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی

میوه‌ها به‌عنوان یک منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای بدن شناخته می‌شوند. ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. ویتامین A برای سلامتی چشم و پوست اهمیت دارد که در میوه‌هایی مانند خرما و هندوانه وجود دارد. همچنین، مواد معدنی مانند پتاسیم که برای حفظ سلامت قلب و کنترل فشارخون اهمیت دارد، در انواع میوه‌ها یافت می‌شود.

کمک به کاهش وزن و حفظ وزن سالم

میوه‌ها حاوی مقادیر بالای فیبر آب هستند. این خوردنی‌ها کالری بسیار پایینی داشته و در فرایند کاهش و حفظ وزن سالم نقش اساسی دارند. فیبر موجود در میوه‌ها احساس سیری را ایجاد کرده و از مصرف میزان زیادی کالری را جلوگیری می‌کند. همچنین، آب موجود در میوه‌ها در افزایش حجم مصرف غذا و کاهش احتمال افزایش وزن مؤثر است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

مصرف منظم میوه‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی در میوه‌ها عاملی اساسی در پیشگیری از این بیماری‌ها محسوب می‌شوند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر موجود در میوه‌ها به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و مشکلات مانند یبوست را کاهش داده و گوارش را بهبود می‌بخشد. این امر در حفظ سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از مشکلات آن تأثیرگذار است.

افزایش سطح انرژی بدن

مصرف میوه‌ها باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود. آنها حاوی قند ساده و مواد مغذی هستند که به‌عنوان یک منبع انرژی طبیعی عمل کرده و به بهبود کارایی روحی و جسمی کمک می‌کنند. به‌طورکلی مصرف میوه به‌عنوان بخشی اساسی از رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود کلی سلامتی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

کد خبر 863058
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha